reklama

Była groźba protestu pracowników MPK Łódź, teraz zastrajkują pasażerowie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum TuŁódź

Była groźba protestu pracowników MPK Łódź, teraz zastrajkują pasażerowie - Zdjęcie główne

Pasażerowie MPK Łódź buntują się przeciwko podwyżce biletów | foto Archiwum TuŁódź

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Komunikacja ZgierzZ chwilą podpisania porozumienia między związkowcami a spółką MPK Łódź oczywiste stało się, że to pasażerowie poniosą koszty podwyżek. Przegłosowana przez radnych droższa taryfa zacznie obowiązywać od 1 października. Łodzianie nie chcą wydawać więcej na przejazdy komunikacją miejską – powstała inicjatywa, która ma na celu ochronę ich interesów.
reklama

Mieszkańcy przeciw podwyżkom w MPK Łódź. Trwają prace nad inicjatywą obywatelską

„Strajk pasażerów MPK Łódź: nie dla podwyżek cen biletów” – pod tą nazwą funkcjonuje facebookowa grupa zrzeszająca mieszkańców sprzeciwiających się przyjętej droższej taryfie. Od kilku dni jej grono zasila coraz większa liczba osób. 

– Inicjatywa jest oddolna i spontaniczna. Byliśmy przygotowani na strajk pracowników MPK. Zamiast poszukać innych środków, władze Łodzi zdecydowały się pokryć podwyżki z kieszeni pasażerów. To nie pierwsza taka sytuacja w tym roku. W odpowiedzi na te decyzje powstała spontaniczna inicjatywa – strajk pasażerów MPK Łódź – mówi Janusz Wdzięczak, założyciel facebookowej grupy i inicjator protestu, doktor nauk ekonomicznych, historyk gospodarczy, codziennie korzystający z usług komunikacji miejskiej w Łodzi. 

reklama

Twórcy inicjatywy podkreślają, że nie spodziewali się tak dużego odzewu mieszkańców. 

– W przeciwieństwie do Urzędu Miasta Łodzi, my nie dysponujemy żadnymi pieniędzmi na promocję. Nie spodziewaliśmy się aż tak dużego zainteresowania pomysłem – poprzez facebookową grupę w kilka dni udało się zebrać już niemal siedemset osób. To pokazuje, że problem jest naprawdę poważny – tłumaczy inicjator działań. – Czy w Łodzi mamy jeszcze komunikację miejską? Z definicji to środek transportu zbiorowego, który musi być szeroko dostępny i tani. Wobec znaczącej podwyżki cen biletów i cięcia kolejnych połączeń, nasz transport publiczny przestaje spełniać swoje podstawowe funkcje. 

Janusz Wdzięczak przestrzega, że odpływ pasażerów z łódzkiego MPK zaobserwujemy już w kolejnych miesiącach. 

reklama

– Nikt nie będzie chciał czekać piętnastu minut na autobus lub tramwaj, który przyjedzie lub nie przyjedzie. Punktualność i niezawodność łódzkiego transportu pozostawiają wiele do życzenia. Sam poruszam się komunikacją miejską, znam dobrze ten problem i wiem, że jest to duży powód niezadowolenia pasażerów, zwłaszcza przy obecnych cenach biletów – tłumaczy nasz rozmówca.

W lutym 2022 roku pod inicjatywą uchwałodawczą „Komunikacja miejska na 100 procent” łódzkim społecznikom udało się zebrać kilka tysięcy podpisów. Pomysł był odpowiedzią na uchwałę Rady Miejskiej w Łodzi zakładającą wzrost cen biletów o ponad 30 procent. Ostatecznie radni odrzucili projekt społeczników, co odbiło się szerokim echem wśród mieszkańców Łodzi.

reklama

– Rozważamy stworzenie inicjatywy obywatelskiej na rzecz obniżenia stawek biletów. Tym razem, będziemy starać się zebrać nawet kilkanaście tysięcy podpisów. Jesteśmy już bogatsi o doświadczenia naszych poprzedników, których projekt zdecydowaną większością głosów został odrzucony przez radnych. Dodajmy, że cała sprawa przebiegła wówczas w bardzo nieciekawej atmosferze – mówi twórca grupy. 

Protestujący chcą również zaapelować o odpolitycznienie stanowisk w zarządzie komunikacji miejskiej w Łodzi. 

– W kolejnych tygodniach planujemy m.in. stworzyć wniosek inicjatywy obywatelskiej i złożyć petycję w sprawie podwyżki cen biletów – mówi Janusz Wdzięczak. 

reklama

Zrzeszeni wokół inicjatywy mieszkańcy chcą ponownie zacząć debatę o transporcie publicznym w Łodzi. 

Przypomnijmy, że w lipcu tego roku Puls Gdańska opublikował wyniki raportu dotyczącego kondycji komunikacji miejskiej w poszczególnych polskich miastach. Badania miały na celu sprawdzenie, z jakimi przeciętnymi prędkościami poruszają się tramwaje w kraju. W podsumowaniu wyników autorzy raportu zanaczyli, że łódzka sieć tramwajowa jest jedyną w Polsce, która przeżywa znaczący regres.

„Po niemal całkowitej likwidacji sieci podmiejskiej, postępuje degradacja sieci torowisk w mieście. W ciągu niecałych pięciu lat z powodu skrajnie wyeksploatowanych torowisk zamknięto wiele kilometrów tras w różnych częściach miasta." – mogliśmy przeczytać.

W raporcie oceniono między innymi prędkości tramwajów w porze szczytowej i poza szczytem. Tramwaj linii numer 6, który dojeżdża również do Placu Kilińskiego w Zgierzu co prawda został oceniony jako najszybszy (20 km/h, 30 miejsce na 150 miast), jednak właśnie w kategorii godzin pozaszczytowych. 

Pasażerowie MPK Łódź od października zapłacą więcej 

Po osiągnięciu porozumienia między stronami sporu przedstawiciele spółki MPK Łódź i Zarządu Dróg i Transportu zgodnie podkreślali, że jedynym wyjściem z sytuacji jest teraz ograniczenie liczby kursów i wzrost cen biletów. Podczas spotkania, na którym wypracowano kompromis, związkowcy obiecali, że nie sprzeciwią się wprowadzeniu droższej taryfy. 

– Na ostatniej sesji rady miejskiej tłumaczyliśmy powody wzrostu kosztów, na które ma wpływ inflacja – ceny prądu i paliw. Wtedy jasno przedstawiliśmy, że są dwie drogi, czyli ograniczenie pracy przewozowej albo podwyżki cen biletów. Na ręce rady miejskiej zostanie złożony projekt i będziemy oczekiwać na zwołanie sesji – tłumaczył po podpisaniu porozumienia zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu ds. Transportu, Maciej Sobieraj. 

W środę 7 września Rada Miejska zdecydowała o wprowadzeniu nowej taryfy MPK Łódź. Za podwyżką cen biletów było 22 radnych, 6 zagłosowało przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

Od 1 października bilety MPK Łódź będą kosztować: 

Bilet 20-minutowy (ważny 40 minut) – 4,40 zł normalny, 2,20 zł ulgowy

Bilet 40-minutowy (ważny 60 minut) – 5,60 zł normalny, 2,80 zł ulgowy

Bilet jednodniowy – 18 zł normalny, 9 zł ulgowy

Bilet miesięczny imienny na wszystkie linie – 168 zł normalny, 84 zł ulgowy

Bilet 90-dniowy imienny na wszystkie linie – 414 zł normalny, 207 zł ulgowy

Bilet miesięczny na okaziciela na wszystkie linie – 252 zł normalny, 126 zł ulgowy

Bilet 90-dniowy na okaziciela na wszystkie linie – 620 zł normalny, 310 zł ulgowy.

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu tulodz.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Najlepsze i unikalne treści ze Zgierza i okolicy

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama