W czerwcu przewoźnik Markab oraz MUK Zgierz podpisali aneks, w którym pojawiła się informacja o przedłużeniu umowy do końca grudnia 2025 roku. Oznacza to, że przez najbliższe półtora roku zgierską komunikację miejską będzie obsługiwał obecny przewoźnik.
To już pewne – przetarg na przewoźnika w Zgierzu przesunięty
Przetarg na przewoźnika miał odbyć się w 2024 roku, po zakończeniu 10-letniej umowy z Markabem. Firma obsługuje jednak zgierską komunikację od kilkudziesięciu lat, a we wrześniu 2023 roku podczas sesji Rady Miasta Zgierza większością głosów radni zdecydowali o sprzedaży udziałów miasta spółce Markab (49 proc.).Przygotowaniem do przetargu były także konsultacje społeczne przeprowadzone na zgierskich osiedlach w styczniu br. Uwzględniono kilka propozycji, które pojawiły się podczas konsultacji (m.in. wprowadzenie linii nr 11 czy zmiany na linii nr 3), jednak zapowiedziana rewolucja została odsunięta w czasie razem z przetargiem.
Firma, która wygra przetarg, będzie musiała zapewnić nie tylko elektryczne pojazdy, ale także odpowiednią infrastrukturę, w tym stacje ładowania, co może wiązać się z przebudową np. pętli autobusowych. Wynika to ze znowelizowanej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wymaga, by w taborze transportu publicznego 32% całej floty kontraktowanych pojazdów stanowiły autobusy na paliwa alternatywne, w tym połowę (16%) zeroemisyjne, czyli elektryczne lub wodorowe.
Przesunięcie terminu przetargu jest uwarunkowane prawnie (może zostać przesunięte o 2 lata), co daje możliwość przystosowania nie tylko infrastruktury, ale także zakupu nowego sprzętu np. przez samorząd.
Przypomnijmy, że pojawił się pomysł zakupu autobusów przez Gminę Miasto Zgierz.
Miasto chce zakupić nowe autobusy i elektrobusy oraz stacje ładowania i użyczyć je nowemu przewoźnikowi, dzięki czemu będzie niższa stawka za wozokilometr.
- mówił w maju Cezary Adamski z MUK Zgierz.
Jak przekazał Cezary Adamski, miasto chce skorzystać ze środków z KPO, gdzie może uzyskać dofinansowanie nawet do 95 proc. wartości inwestycji. Taka sytuacja byłaby korzystna także dla mieszkańców, ponieważ niższy koszt za wozokilometr może sprawić, że autobusy będą kursować częściej.
Kiedy przetarg na przewoźnika komunikacji miejskiej w Zgierzu?
Według umowy podpisanej między przewoźnikiem a MUK Zgierz 28 maja, Markab będzie świadczył usługi do końca 2025 roku lub „do dnia, w którym liczba wozokilometrów wykonanych od dnia 11 czerwca 2024 r. osiągnie wielkość 4 018 500”. Mimo opóźnień, przygotowania do przetargu trwają.Jak informuje MUK Zgierz, zamiar przetargu został zgłoszony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a sam przetarg na nowego przewoźnika zostanie rozstrzygnięty w maju 2025 roku.
Do tego czasu mają zostać przygotowane nowe rozkłady i plany tras przejazdu autobusów miejskich w Zgierzu, m.in. na podstawie przeprowadzonych konsultacji społecznych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.