Cztery odcinki, 92 kilometry
Rozbudowa A2 została podzielona na cztery odcinki. Ma to usprawnić proces przetargowy i późniejsze prace w terenie. Pierwszy obejmuje trasę z Łodzi Północ do Łyszkowic (27,8 km), drugi - od Łyszkowic do granicy województwa łódzkiego z mazowieckim (21,8 km). Trzeci fragment to odcinek do Grodziska Mazowieckiego (25,5 km), a ostatni - aż do węzła Konotopa na obrzeżach Warszawy (17,2 km).W sumie przebudują 92 kilometry trasy. Z tego aż 89 km to poszerzenie autostrady o dodatkowe pasy ruchu, natomiast na pozostałych 3 km (przy węźle Łódź Północ, gdzie krzyżują się A1 i A2) zostaną przeprowadzone prace związane z wymianą nawierzchni i oświetlenia.
Trzeci pas już zaplanowano dawno temu
Co ciekawe, przygotowania do inwestycji rozpoczęto już podczas projektowania autostrady w latach 2009-2010. Już wtedy uwzględniono rezerwę terenu w pasie rozdziału oraz zaprojektowano drogę w taki sposób, by w przyszłości można było dobudować trzeci pas bez konieczności wyburzeń czy przebudowy wiaduktów.Po modernizacji, pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków, każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Od Pruszkowa do Konotopy aż cztery.
Po co ten trzeci pas? Odpowiedź jest prosta: becny układ już nie wystarcza. Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą została oddana do użytku 13 lat temu. Od tego momentu ruch zwiększył się kilkukrotnie. Z danych Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że każdego dnia tę trasę pokonuje od 50 do nawet 100 tysięcy pojazdów.
To droga strategiczna nie tylko dla komunikacji między stolicą a centrum kraju, ale też dla przyszłych połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Jak twierdzi GDDKiA, inwestycja w nowy pas to nie luksus a konieczność.
Autostrada eco-friendly
Magistrala ma być nie tylko szersza, ale też nowocześniejsza. Rozbudowana A2 ma być pierwszym odcinkiem w Polsce, który stanie się samowystarczalny energetycznie. Oświetlenie, urządzenia monitorujące pogodę i inne elementy infrastruktury drogowej będą zasilane z odnawialnych źródeł energii.To rozwiązanie nie tylko przyjazne środowisku, ale i ekonomiczne. GDDKiA podkreśla, że przeprowadziła wcześniej analizę kosztów i zysków, uwzględniając wydatki na budowę, eksploatację oraz utrzymanie i to się po prostu opłaca. Jeśli wszystko się sprawdzi, podobny model może być zastosowany przy kolejnych inwestycjach drogowych.
Ile to będzie kosztować?
Ostateczna cena będzie znana dopiero po zakończeniu postępowania przetargowego, ale już teraz wiadomo, ile inwestor zamierza przeznaczyć na to przedsięwzięcie.
- Jeśli chodzi o koszty inwestycji, będzie można je oszacować dopiero po zakończeniu i podsumowaniu prac. Wiele zależy od tego, jakie oferty złożą wykonawcy w trakcie postępowania przetargowego. My, jako inwestor, zabezpieczyliśmy na ten cel kwotę ok. 2,2 miliarda złotych
- mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że cała procedura przebiega zgodnie z harmonogramem, a na ten moment nie ma żadnych zagrożeń, że rozpoczęcie prac się opóźni.
Prace na "żywym organizmie"
Największym wyzwaniem będzie to, żeby tę ogromną inwestycję przeprowadzić bez zablokowania jednej z najważniejszych dróg w kraju. GDDKiA zapewnia, że ma gotowy plan. Na całej długości modernizowanej trasy, w obu kierunkach, przez cały okres budowy mają być dostępne po dwa pasy ruchu.Zalewski zapowiada:
- Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji w ostatnich latach. Wymusza to opracowanie precyzyjnej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów.
Mamy bogate doświadczenia, które uzyskaliśmy na tym polu, np. przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy budowie autostrady A1 na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z woj. łódzkiego i śląskiego.
- dodaje Maciej Zalewski.
Co dalej?
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa ruszy na początku 2026 roku. Harmonogram wygląda tak:2 lipca 2025 r. - ogłoszenia o przetargach
I połowa 2026 r. - podpisanie umów i start prac
II połowa 2027 r. - zakończenie budowy
Komentarze (0)