reklama

Nie żyje 92-letni sprawca śmiertelnego wypadku w Lipinach. Czy seniorzy za kierownicą powinni przechodzić dodatkowe badania?

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

ŁódzkieW szpitalu zmarł 92-letni mężczyzna, który w Wielkanocny Poniedziałek spowodował śmiertelny wypadek na drodze krajowej nr 72 w Lipinach (gm. Nowosolna). Zginęła w nim 67-letnia pasażerka drugiego samochodu. Starszy pan miał nagle stracić panowanie nad autem i zjechać na przeciwny pas ruchu. Nad ustaleniem dokładnych okoliczności tragedii wciąż pracuje policja, jednak w takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy kierowcy w tym wieku nie powinni być poddawani dodatkowym badaniom lekarskim.
reklama

- Może niech ich uprawnienia do kierowania od pewnego momentu będą wydawane na czas określony? - zastanawia się pani Katarzyna, która sama ma prawo jazdy od 20 lat. - Mój tata jest zawodowym kierowcą, wiele lat pracował jako kierowca autobusów MPK. Teraz dobiega 70-tki i wciąż świetnie sobie radzi za kółkiem, ale co będzie za kilka lat? Nie wiadomo.

Zmiany w tej kwestii proponuje Komisja Europejska. Zakładają one wprowadzenie obostrzeń dla kierowców, którzy ukończyli 70 lat. O tym, jakiego rodzaju będą to obostrzenia - badania, testy - miałby decydować każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Jeśli propozycje wejdą w życie, każdy kierowca po 70. urodzinach musiałby co 5 lat przechodzić dodatkowe sprawdziany zdrowotne.

reklama

Najgroźniejsi są kierowcy w wieku 18-24 lata

Co ciekawe, według policyjnych statystyk wskaźnik liczby wypadków spowodowanych przez kierowców w grupie wiekowej 60+ wynosi niewiele ponad 3 proc. (na 10 tys. osób). Najwyższy jest dla kierowców w wieku 18-24 lata, którzy powodują ponad 13 proc. zdarzeń. Drugą najbardziej niebezpieczną grupą na drodze są osoby w wieku 25-39 lat (prawie 8 proc.). Seniorzy za kierownicą zwykle jeżdżą wolniej i ostrożniej, poruszają się też z reguły trasami, które dobrze znają. Z drugiej jednak strony ich reakcje nie są już tak szybkie z powodu pogarszającego się stanu wzroku i słuchu. Najczęściej wymienianą przyczyną wypadków powodowanych przez starszych kierowców jest wymuszenie pierwszeństwa przejazdu - nie nadmierna prędkość. Niestety seniorzy są też bardziej narażeni np. na zasłabnięcia podczas prowadzenia samochodu.

reklama

Seniorów za kółkiem będzie coraz więcej

W polskim prawie póki co nie ma obowiązku dodatkowych obostrzeń ani badań lekarskich dla kierowców, którzy osiągnęli pewien wiek. W dodatku osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców - ze względu na ogólnoeuropejski trend starzenia się społeczeństw. Szacuje się, że w 2050 roku w krajach Unii odsetek osób w wieku 50 i więcej lat będzie wynosił blisko 50 proc. ogółu populacji. W Polsce te procesy będą następowały jeszcze szybciej i seniorów będzie znacznie więcej już w 2030 roku.

reklama

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu tulodz.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Najlepsze i unikalne treści ze Zgierza i okolicy

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama