Najstarsza parowozownia w Łódzkiem. Będzie remont!
Historia parowozowni sięga roku 1845, kiedy otwarto pierwszy odcinek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Lokomotywownię zlokalizowano naprzeciwko ówczesnych peronów tzw. dworca carskiego. Główny element obiektu stanowi hala postojowa dla parowozów, wybudowana w 1862 roku.W 1994 roku staraniem Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei kompleks został wpisany do rejestru zabytków. W 2002 roku parowozownia stała się własnością stowarzyszenia, co pozwoliło rozpocząć jej rewitalizację.
Najstarsza parowozownia w Łódzkiem. Historyczny tabor
Ponad 300 tys. zł przeznaczono na największy obiekt kompleksu, XIX-wieczną wachlarzową halę parowozową. To właśnie w jej wnętrzu oraz na przyległym do hali terenie znajduje się jedna z największych w kraju kolekcji historycznego taboru i urządzeń kolejowych. Jest ona tworzona przez stowarzyszenie od roku 1988.
- Dostaliśmy ten obiekt w prezencie od Skarbu Państwa. Naszym zamysłem jest utworzenie tutaj muzeum kolejnictwa. Najpierw musimy jednak zabezpieczyć nasze eksponaty, stąd remont świetlika w hali wachlarzowej. Do tej pory na przeprowadzone prace wydaliśmy już ponad milion złotych
- mówi Andrzej Paszke, członek Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.
Najstarsza parowozownia w Łódzkiem. Ponad 120 obiektów
Obecnie w parowozowni znajduje się ponad 120 obiektów. Można tu zobaczyć historyczne lokomotywy, wagonowy, pojazdy specjalne, ale też urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej, wyposażenia warsztatowego, akcesoria kolejowe.
- Wiele jednostek ze względu na swój stan oraz wiek oczekuje na renowację. Część maszyn pozostała sprawna technicznie. Oprócz europejskich unikatów i perełek taboru, niemal całkowicie zostało zachowane wyposażenie związane z obsługą trakcji parowej i wyposażenie warsztatowe
- mówi Andrzej Paszke.
Najstarsza parowozownia w Łódzkiem. Występowała w filmach
Najstarszy pojazd, który stoi w parowozowni, to wagon towarowy sprzed 1868 roku, który pochodzi z Wielkiego Księstwa Hanowerskiego.
- Staramy się, aby wiedza na temat skierniewickiego taboru kolejowego nie zanikła. Informacja o tym, jak wyglądała nasza historia jest niezwykle ważna. To nas rozwija i kształci. Ta kolej kiedyś się zaczynała, kiedyś się rozwijała. Teraz rozwija się inaczej i biegnie w innym kierunku. Zawsze jest ciekawa i fascynująca
- mówi pan Andrzej.
Parowozownia jest znana nie tylko miłośnikom kolei, ale też filmowcom. Wagony kryte były wykorzystane w filmach, m.in. w "Liście Schindlera" oraz "Pianiście". Pojawiały się również w produkcjach dokumentalnych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.