Nowe odcinki z odcinkowym pomiarem prędkości zostaną zainstalowane na autostradzie A1. Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że w województwie łódzkim znajdą się co najmniej dwa takie punkty, a dwa kolejne pozostają w rezerwie. Wszystkie urządzenia będą zlokalizowane właśnie na tej autostradzie.
Konkretne odcinki to:
- Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk (ok. 19 km)
- Węzeł Kutno – węzeł Piątek (ok. 18 km)
- (rezerwowy) Węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko (ok. 15 km)
- (rezerwowy) Węzeł Łódź-Wschód – Łódź-Górna (ok. 7 km)
Na mapach przygotowanych przez drogowców zatwierdzone lokalizacje oznaczone są na czerwono, natomiast rezerwowe – na czarno.
Już działające punkty pomiaru w regionie
W województwie łódzkim funkcjonuje już sześć systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Obejmują one następujące lokalizacje:
- Złota, gm. Głuchów (DK72): ok. 3 km
- Bychlew, gm. Pabianice (DK485): ok. 2 km
- Biała Pierwsza, gm. Biała (DK74): ok. 4 km
- Tomaszów Mazowiecki (DK48): ok. 2 km
- Ponownie Złota (DK72): ok. 3 km
- Siemionki – MOP Strzelce (A1): ok. 14 km
W przypadku autostrady A1 obowiązują limity: 140 km/h dla pojazdów osobowych i 80 km/h dla ciężarówek.
Na czym polega ten system?
Odcinkowy pomiar prędkości to narzędzie oparte na obliczaniu średniej prędkości na podstawie czasu przejazdu między dwoma punktami. Jeśli wynik przekracza dopuszczalną prędkość, kierowca automatycznie otrzymuje mandat. Obowiązująca taryfikacja wygląda następująco:
- do 10 km/h: 50 zł i 1 punkt
- 11–15 km/h: 100 zł i 2 punkty
- 16–20 km/h: 200 zł i 3 punkty
- 21–25 km/h: 300 zł i 5 punktów
- 26–30 km/h: 400 zł i 7 punktów
- 31–40 km/h: 800 zł (recydywa 1600 zł)
- 41–50 km/h: 1000 zł (2000 zł)
- 51–60 km/h: 1500 zł (3000 zł)
- 61–70 km/h: 2000 zł (4000 zł)
- powyżej 70 km/h: 2500 zł (5000 zł)
Plan wdrożenia i korzyści
GITD wyznaczył termin realizacji – urządzenia mają działać najpóźniej do połowy 2026 roku. Wykonawcy przysługuje 76 tygodni od podpisania umowy na pełne wdrożenie systemu.
System ma zwiększyć bezpieczeństwo ruchu i ograniczyć liczbę niebezpiecznych manewrów, szczególnie na autostradach. Przewidywana korzyść to zmniejszenie liczby wypadków i uspokojenie ruchu.
Komentarze (0)