W czwartek prace na budowie znowu stanęły. Aż na sześć godzin. Okazało się bowiem, że na placu budowy zabrakło prądu. Zdaniem posła Dariusz Jońskiego (Koalicja Obywatelska) PGE odłączyła zasilanie, ponieważ nie został opłacony rachunek!
Budowa tunelu średnicowego stanęła z powodu braku prądu
- Dziś o 10.00 PGE odłączyła prąd na budowie łódzkiego tunelu, największej inwestycji kolejowej w kraju. Skutki mogą być nieodwracalne - mówił parlamentarzysta.
Wielokrotnie ostrzegaliśmy, że największa inwestycja kolejowa, budowa tunelu średnicowego jest zagrożona. Dlaczego? Dlatego, że nie waloryzowano kontraktu,, a umowę podpisano w 2017 roku. Wiemy, jaka jest drożyzna, jaka jest inflacja. Premier Gliński, ministrowie uspokajali, że wszystko będzie dobrze. Dzisiaj (w czwartek) odłączono prąd na tej budowie, a to oznacza, że dalej nie jest realizowany ten projekt
- stwierdził poseł.
PKP w wydanym komunikacie nie potwierdziły, ale też nie zaprzeczyły, że kłopoty z prądem na budowie miały związek z niezapłaconym rachunkiem. Jak podano, przerwa w dostawie prądu dostarczanego przez zewnętrznego dostawcę, która wystąpiła na budowie podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec nie spowodowała zakłóceń w realizacji inwestycji.
Wykonawca na stałe posiada system awaryjnego zasilania. Zdarzenie nie miało wpływu na bezpieczeństwo budynków ani mieszkańców. Wykonawca kontynuuje prace, w tym drążenie tuneli oraz budowę podziemnych przystanków. Tarcza TBM bez zakłóceń drąży tunel pod budynkami w centrum miasta
- zaznaczył Rafał Wilgusiak, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przypomnijmy jednak, że w czerwcu Grupa PGE potwierdziła, że wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego jest zadłużony i już wtedy informowała, że może dojść do wstrzymania dostaw prądu.
Jak obecnie wygląda sytuacja, czy faktycznie dostawy zostały wstrzymane z powodu nieopłaconego rachunku? Zapytaliśmy o to rzecznika PGE. Czekamy na odpowiedź.
Problemy inwestora to także problemy mieszkańców
Pierwotnie zapowiadano, że ta duża inwestycja kolejowa, dzięki której Łódź zyska połączenie kolejowe pomiędzy dworcami Kaliskim i Fabrycznym będzie gotowa w 2021 roku. Rok później na trasę miały wyjechać pierwsze pociągu. Mamy 2023 rok i zapowiedź, że według obecnego harmonogramu tunel ma być gotowy na koniec 2024 r., a pociągi mają pojechać w 2025 r.W maju Dariusz Joński z Koalicji Obywatelskiej zwracał uwagę, że główna tarcza, która miała iść pod miastem, stoi w miejscu.
Dlaczego? Dlatego, że nie ma zwaloryzowanych umów z podwykonawcami, podpisano je w 2017 roku. Nie musimy mówić, że od tego momentu często nawet o 100% podrożały materiały budowlane i sama robocizna. Trzeba na to znaleźć pieniądze
- tłumaczył.
Budowa tunelu wiąże się także z przymusowymi przeprowadzkami mieszkańców, podczas prowadzenia prac pod zamieszkanymi kamienicami. Ponadto wpływa także na ruch drogowy w centrum miasta.
- Zawieszenie takiej inwestycji na lata to jest dla miasta zwyczajnie katastrofa. Chciałem prosić wszystkich, aby ponad podziałami doprowadzić to do końca.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.