Już w październiku Ministerstwo Cyfryzacji wysyłało do Polaków SMS-y z informacją, że kończy się ważność ich profilu zaufanego. Aby dalej móc potwierdzać swoją tożsamość w internecie oraz podpisywać dokument podpisem elektronicznym, trzeba było wejść na swoje kontro i je przedłużyć. – Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata, ale podczas pandemii była ona automatycznie przedłużona. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego ważność profili trzeba przedłużać samodzielnie – poinformowało ministerstwo.
Twój profil nie działa od 1 listopada? Nie odzyskasz go, musisz założyć nowy. Jak? Podpowiadamy krok po kroku
Mimo kampanii informacyjnej przygotowanej przez resort oraz wielu artykułów w mediach na ten temat okazuje się, że część Polaków zapomniała przedłużyć ważność swojego profilu, a inni próbowali zrobić to na ostatnią chwilę. Niestety, mimo uruchomienia specjalnej platformy, która została przygotowana na wzmożony ruch interesantów, strona i tak padła. Część osób nie mogła w ogóle zalogować się na swoje konta, a inni otrzymywali kody autoryzacyjne z bardzo dużym opóźnieniem. Efekt jest taki, że wiele osób 1 listopada straciło swój profil. Na szczęście nadal mają oni dostęp do swojego konta, do którego w każdej chwili mogą się zalogować i założyć profil raz jeszcze. Można to zrobić to przez internet bez, wychodzenia z domu.Aby założyć nowy profil zaufany, należy zalogować się na stronę pz.gov.pl. Następnie w zakładce Załóż nowy profil zaufany, trzeba wybrać jedną z opcji:
- Załóż profil zaufany przez bank lub innego dostawcę;
- Załóż profil zaufany e-dowodem.
Osoby, które nie mają konta, lub nie mogą się na nie zalogować, muszą:
- Wejść na stronę pz.gov.pl.
- Użyć przycisku Zarejestruj się.
- Wybrać jedną z dostępnych opcji.
- Po potwierdzeniu profilu można już z niego korzystać.
Profil zaufany ma przeszło 16 mln Polaków. Dlaczego warto go założyć?
Profil zaufany jest – jak określają go urzędnicy – środkiem identyfikacji elektronicznej. Co to dokładnie znaczy? Dzięki niemu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym, jeśli jest to niezbędne do załatwienia naszej sprawy. Jak poinformował ostatnio minister cyfryzacji, 16 milionów Polaków korzysta już z tej opcji.Dzięki profilowi możemy zalogować się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak:
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS),
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP),
- e-Urząd Skarbowy.
Dzięki profilowi możemy złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.
Ponadto przez Profil Zaufania zarejestrujemy działalność gospodarczą, złożymy PIT, wniosek o prawo jazdy, o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, czy też zgłosimy utratę lub zniszczenie dowodu osobistego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.