Trwa budowa podziemnych przystanków kolejowych, które są częścią tunelu kolejowego pod Łodzią. Inwestycje
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią - powstają trzy podziemne przystanki kolejowe
Łącznie mają powstać trzy nowe przystanki – Łódź Koziny (przy Srebrzyńskiej), Łódź Polesie (przy Manufakturze) oraz Łódź Śródmieście (al. Kościuszki/ul. Zielona).Pod koniec lutego 2024 r. udało się wznowić prace tarczy TBM „Faustyna” – druga tarcza TBM „Katarzyna” znajduje się obecnie w komorze przy ul. Mielczarskiego.
Budowa przystanku kolejowego Łódź Śródmieście powoduje także spore utrudnienia w centrum miasta. Od września 2023 r. ze skrzyżowania al. Kościuszki/Zielona nie mogą korzystać kierowcy oraz rowerzyści – dla zmotoryzowanych przewidziano objazd m.in. przez Wólczańską, dla cyklistów zalecono jazdę ul. Piotrkowską.
Trwa budowa przystanku "Łódź Śródmieście" - jak pojadą tramwaje MPK Łódź?
Przez cały czas bez zmian kursują tramwaje MPK Łódź. Zmieniły się za to lokalizacje przystanków, zamiast przy Kościuszki/Zielonej tramwaje zatrzymują się na wysokości skrzyżowania z ul.6 sierpnia.
- Jest to dla nas szalenie ważna inwestycja, na którą wszyscy czekamy i tu mamy jedną z pierwszych wiadomości dobrych wiadomości. Ruch tramwajowy na trasie Zachodnia-Kościuszki zostanie utrzymany cały czas w czasie trwania tej inwestycji. Wykonawca przejdzie na drugą stronę, zacznie robić ściany szczelinowe po drugiej stronie, ale najpierw przełoży torowisko tak, żebyśmy mogli dalej normalnie funkcjonować
- mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Jak mówi przedstawiciel wykonawcy prac podczas inwestycji najważniejsze jest bezpieczeństwo, stąd też konieczność zabezpieczenia 200 miejsc na trasie drążenia - m.in. kamienice, parkingi, fragmenty ulic oraz podwórka.
- Liczy się dla nas bezpieczeństwo. To jest bardzo skomplikowana inwestycja. Przechodzimy przez ścisłe centrum miasta. Nad nami kamienice, które lata świetności w większości już mają za sobą. Tak więc tutaj musimy zachować szczególną ostrożność. Wykorzystujemy światowe technologie. Niektóre po raz pierwszy w Polsce. Pierwszy odcinek tutaj już, który robiliśmy od Polesia, to był taki eksperymentalny odcinek pod nadzorem naukowców i tutaj były wnioski pozytywne. Pozytywne efekty pozwolą nam realizować tę pracę aż do samego dworca Fabrycznego
- mówi Piotr Kamiński, dyrektor kontraktu PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Jak zaznacza prezydent Łodzi, przy tak dużej inwestycji pośpiech nie jest wskazany.
- Wolimy (pracować - przyp. red.) trochę dłużej, byleby zachować bezpieczeństwo, byleby budynki, które znajdują się nad przebiegiem przede wszystkim przetrwały w stanie niepogorszonym, bo jednak Łódź budowała się szybko i one są w kondycji niezadowalającej, żeby bezpiecznie myśleć o tym, że bez wspomagania można by było ten tunel drążyć
- dodaje Hanna Zdanowska.
Ruch tramwajowy na odcinku ul. Zachodnia – al. Kościuszki ma się odbywać bez zmian.
Tymczasowe torowisko przy skrzyżowaniu al. Kościuszki z ul. Zieloną w Łodzi
Pierwsze tramwaje na tymczasowym torowisku mają pojechać w połowie kwietnia.
- Przeniesienie ruchu tramwajowego ma nastąpić w drugim tygodniu kwietnia (tj. 8 – 14 kwietnia – przyp. red.), czyli po świętach. Łącznie ruch będzie przenoszony cztery razy. Po około dwóch miesiącach znowu wrócimy w ten ślady pierwotny. Później jeszcze raz będziemy musieli wrócić w ten ślad tymczasowy i potem już po około pół roku wrócimy na wykonaną płytę
- tłumaczy przedstawiciel PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Najpierw jednak konieczne jest usunięcie kolizji, a w tym również słupy trakcyjne.
Tramwaje MPK Łódź skierowane na tymczasowe torowisko
O to, na kiedy zaplanowano przełączenie sieci trakcyjnej bezpośredniej odpowiedzi nie otrzymaliśmy. Po dopytaniu, czy potrwa to jedną, czy dwie doby, dyrektor kontaktu z PBDiM najpierw nie był pewny tego, co odpowiedzieć, a następnie z pewnością potwierdził, że potrwa to dwie doby.
- Z tego co pamiętam, przełączanie sieci trakcyjnej jest planowane w pierwszym tygodniu zaraz po świętach. Prace będą prowadzone w godzinach nocnych. Możemy to potwierdzić, potrwa to dwie doby
- stwierdził Piotr Kamiński z PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Niepodawanie terminów w tej sprawie proponuje jednak prezydent Łodzi.
- Ja bym proponowała, żeby Pan nie potwierdzał. Proszę być pewnym, że firma będzie robiła wszystko, żeby to było jak najmniej inwazyjne dla korzystających z komunikacji miejskiej. Ale cudów też nie ma na świecie - one się nie zdarzą
- doradziła Hanna Zdanowska.
Przedstawiciel PBDiM Mińsk Mazowiecki zapewnia, że słupy trakcyjne, które są kolizjami - przy tak dużej inwestycji - to jedynie element,
- Drąży pan temat słupów trakcyjnych, które naprawdę przy tej skali inwestycji to są naprawdę gdzieś jakieś elementy. Nie wiem, dlaczego tak pana interesują te słupy?
- pytał dyrektor kontaktu.
Aktualny termin ukończenia prac przy budowie tunelu kolejowego pod Łodzią to koniec 2024 r. - w 2025 roku ma dojść do fazy końcowej, czyli wykończenia i przystanków kolejowych do ruchu.
Dla podróżnych ten termin oznacza, że pierwszą szansę na przejazd pociągiem pod ulicą Piotrkowską w Łodzi mają mieć po 14 grudnia 2025 r. – tego dnia wejdzie w życie rozkład jazdy na okres 2025/2026 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.