Od kilku lat działa strona Narodowego Funduszu Zdrowia, która umożliwia pacjentom sprawdzenie, w jakiej placówce najszybciej znajdą specjalistę. Pomysł jest ciekawy, jednak strona ma za mało funkcji i może posiadać nieprawidłowe dane.
Jak umówić się do specjalisty?
Założenie jest proste – mając skierowanie, lub umawiając się do specjalisty, który go nie wymaga, na stronie NFZ sprawdzamy, czy gabinet lub poradnię mamy w naszym mieście i czy znajdziemy wolne terminy. Jest to jednak tylko podpowiedź, ponieważ nie ma możliwości umówić się na wizytę przez stronę internetową. Po zaznaczeniu poradni lub badania, wyborze województwa, miasta oraz pilnym lub stabilnym przypadku, rozwinie się lista miejsc, do których można zadzwonić. Podane terminy mogą być już nieaktualne, ponieważ dane są aktualizowane raz dziennie (lub rzadziej).
System jest stworzony dla osób, które po raz pierwszy będą korzystać z pomocy specjalisty w danej placówce, tu także są terminy na badania takie jak tomograf i na procedury, takie jak operacja migdałków czy usunięcie zaćmy. Po wybraniu miejsca i odbyciu pierwszej wizyty termin kolejnej wizyty pacjent ustala zaraz po wizycie, w rejestracji.
- tłumaczy Anna Leder, rzeczniczka prasowa Zespołu Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Łódź.
Do lekarza specjalisty na wczoraj
Sprawdziliśmy, jak długo – według strony NFZ – konieczne jest oczekiwanie na wizytę u specjalisty w trybie pilnym w Zgierzu. Zaczęliśmy od okulisty. Większość terminów pokazywała dostępność przed weekendem (25 sierpnia). Po kontakcie z przychodnią okazało się, że wizytę na NFZ możemy umówić dopiero na 11 września, a prywatnie zostalibyśmy przyjęci już kolejnego dnia.Pod lupę wzięliśmy również poradnie stomatologiczne. Tym razem odbiliśmy się od ściany kilka razy, ponieważ nikt nie odbierał telefonów. Udało nam się skontaktować z jedną przychodnią, w której termin również był dostępny przed weekendem. Jak się okazało, nie przyjmują nowych pacjentów, ponieważ kończy im się umowa z NFZ.
Data aktualizacji nie jest jednak zależna od systemu, a od placówek, które znajdują się na liście.
Jeśli w systemie podana jest data wczorajsza, to trzeba zerknąć na datę aktualizacji, jeśli to poprzedni dzień to znaczy, że nowa data jeszcze się nie zaktualizowała albo, że jeszcze nie została wprowadzona. Prawdopodobnie oznacza to, że do lekarza czy na badanie można dostać się od ręki.
- dodaje pani rzecznik.
Niestety nie do wszystkich specjalistów lub na badania pacjent jest w stanie dostać się w tym samym tygodniu. Wg systemu do logopedy najbliższą wizytę odbędziemy w lutym 2024 roku. Po skontaktowaniu się z przychodnią okazało się, że wizyta jest możliwa już w przyszłym miesiącu.
Niestety tak kolorowo nie wygląda sytuacja w przypadku rezonansu magnetycznego. W trybie pilnym dostaniemy się dopiero 9 października. Dla stabilnego przypadku najwcześniej można umówić się na 8 grudnia. Daty są tutaj dość dobrze aktualizowane, jednak warto dzwonić, ponieważ w ciągu dnia może zajść zmiana, a aktualizacja pojawi się na stronie dopiero następnego dnia.
Podobnie jest w przypadku poradni gastroenterologicznej (np. w celu wykonania gastroskopii). Najbliższy pilny termin w szpitalu wojewódzkim w Zgierzu jest dostępny 28 listopada. Dla przypadków stabilnych to aż 20 lutego 2024!
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku rehabilitacji. W trybie pilnym możemy uzyskać pomoc już we wrześniu, jednak osoby, które mają zaznaczoną na skierowaniu opcję „przypadek stabilny”, poczekają na rehabilitacje nawet do maja 2026 roku!
Błędne daty w systemie
Wiele placówek nie jest aktualizowane, lub podane dane są błędne. Warto szukając lekarza potraktować system jako podpowiedź, gdzie znajdziemy specjalistę i samemu zadzwonić i upewnić się, kiedy możemy pojawić się w przychodni.
Jeśli po kontakcie z placówką okazuje się, że terminy są nieprawidłowe, np. najbliższy zamiast na jutro jest na za dwa tygodnie lub na za trzy miesiące, to warto to zgłosić. Przycisk „zgłoś uwagi”, pozwala na wypełnienie krótkiego formularza, otrzymamy mejlem prośbę o potwierdzenie zgłoszenia. Jeśli to potwierdzimy, wówczas już my się kontaktujemy z placówką i wyjaśniamy powód rozbieżności.
- mówi Anna Leder.
Takie działanie może poprawić funkcjonowanie systemu i w przyszłości ułatwi rezerwację pierwszej wizyty w placówce.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.