reklama

Zapowiedziano rewolucję w komunikacji miejskiej – Zgierz jak Dania i Wielka Brytania?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Zapowiedziano rewolucję w komunikacji miejskiej – Zgierz jak Dania i Wielka Brytania? - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
5
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości ZgierzKierownik MUK, Radosław Podogrocki przedstawił propozycję istotnych zmian, które powinny zajść w Zgierzu. Zapowiada się rewolucja, lub jak wskazuje kierownik – ewolucja komunikacyjna. Poza zmianą siatki połączeń i liczby linii, wprowadzony zostanie system, znany m.in. w Danii czy Wielkiej Brytanii. To już kolejny plan na rewolucję komunikacyjną zapowiadaną od początku 2024 roku, i tym razem pojawił się zupełnie nowy pomysł dla Zgierza.
reklama

Jedną ze zmian jest liczba głównych linii autobusowych, których od stycznia 2026 roku ma być w Zgierzu pięć. To jedynie fragment nowego pomysłu na komunikację miejską w Zgierzu.

Rewolucyjny plan na komunikację miejską w Zgierzu

MUK Zgierz zaprezentowały nową siatkę połączeń, które miałaby obowiązywać od początku 2026 roku. Znajdziemy na niej łącznie siedem linii – z czego pięć autobusowych, linię 45 MPK Łódź oraz linię 46, która pojawi się w przyszłości.

Chcemy skoncentrować środki na tych siedmiu liniach. To są dwie linie tramwajowe, jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa linii 46 w śladzie dawnego tramwaju i pięć linii autobusowych, które będą miały wysoką częstotliwość, tabor, który będzie mógł zabrać wiele osób i to pozwoli skomunikować z punktami przesiadkowymi.

reklama

- mówi Radosław Podogrocki, kierownik MUK Zgierz.

Wśród punktów przesiadkowych znajdzie się m.in. plac Kilińskiego, czy dworzec kolejowy. Pozostałe punkty będą ustalane z radami osiedli.  

Główne linie – E, D i B będą miały zapewnioną największą częstotliwość. W planach będzie to odjazd co około 15/20 minut. Wskazano przebieg docelowy z uwzględnieniem alternatywnych tras. Ma to związek m.in. z planowanymi remontami czy budową linii nr 46, która najprawdopodobniej zostanie uruchomiona w 2027-2028 roku.

Dodatkowo obowiązywać mają jedynie bilety czasowe (bez biletów na przejazd jedną linią), a w planach jest wprowadzenie wspólnej taryfy biletów okresowych dla Zgierza i Łodzi, co ułatwi przesiadanie się z komunikacji miejskiej w Zgierzu na tramwaj linii 45 MPK Łódź.

reklama

Zgierz jak Dania i Wielka Brytania – walka z wykluczeniem komunikacyjnym dzięki przystankom na życzenie

Wielka Brytania, a szczególnie Londyn kojarzy się z czerwonymi piętrowymi autobusami. Nie o taką zmianę jednak chodzi, a o system pozwalający na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Ma w tym pomóc Demand-responsive transport (DRT), czyli transport na życzenie.

Ma to być system, który pomoże w skomunikowaniu mieszkańców, których nie obejmują zaplanowane główne trasy komunikacji miejskiej w Zgierzu.

To rozwiązanie, pozwoli na to, by tam, gdzie do tej pory nie mieliśmy możliwości zaproponowania obsługi ze względu na uwarunkowanie terenu – autobus nie mógł dojechać, albo gęstość zabudowy czy gęstość zaludnienia była zbyt niska i okazywało się, że wypuszczenie tam autobusu w linii regularnej powoduje tak naprawdę koszty, które są niewspółmierne do efektów, to w tych miejscach będziemy proponowali właśnie transport na życzenie, który pozwoli to wykluczenie komunikacyjne wyeliminować ze Zgierza.

reklama

- dodaje kierownik MUK Zgierz.

W ten sposób MUK Zgierz chcą skoncentrować się na poprawie świadczenia usług na najczęściej uczęszczanych i najgęściej zaludnionych częściach miasta, tworząc centra przesiadkowe, jednocześnie za pomocą małych busów będą mogli dojechać do mieszkańców, których nie obejmie nowa siatka połączeń.

Ten system w naszym założeniu przewiduje, że są takie szkieletowe rozkłady jazdy, czyli pewien korytarz komunikacyjny, który przebiega trasami tych linii, które były do tej pory i których nie ma. W tym korytarzu są przystanki i każdy będzie mógł sobie wybrać podróż – to jest chyba najlepsze określenie – z dostępnych podróży, które są np. w aplikacji

reklama

- dodaje kierownik.

System ma zakładać, że powstanie specjalna aplikacja, w której z wyprzedzeniem – np. 24-godzinnym przed planowanym odjazdem będzie można zaznaczyć, o której godzinie i z jakiego przystanku będziemy chcieli odjechać i dokąd (w ramach zaproponowanej trasy) dojechać. Im więcej osób w podobnym czasie będzie chciało wsiąść na konkretnym przystanku tym lepiej.

Wskazane będą także trasy i godziny, na które już ktoś zgłosił zapotrzebowanie i np. będzie można się dosiąść do danego busa. 

Radosław Podogrocki zapewnił również, że MUK Zgierz stara się wprowadzić plan dla komunikacji nocnej w Zgierzu, który najprawdopodobniej również będzie oparty na systemie DRT.

Kiedy odbędzie się przetarg na przewoźnika w Zgierzu?

Na początku czerwca br. ogłoszone zostanie postępowanie przetargowe. Nie wiadomo jeszcze, czy do przetargu przystąpią inne firmy niż Markab, jednak MUK stawia na wymagania konieczne, do udziału w konkursie.

Będziemy kładli duży nacisk, żeby to były pojazdy, które będą zapewniały ekologiczny transport. I co jest dla mnie bardzo istotne, tymi wymaganiami podstawowymi, jeśli chodzi o przewoźnika, to będą standardy obsługi pasażera, komfort, wyposażenie pojazdu

- wylicza Radosław Podogrocki, kierownik MUK Zgierz.

Przewoźnik powinien zostać wyłoniony do końca września, a następnie do końca 2025 roku mają zostać wprowadzone zmiany, pozwalające na uruchomienie nowego systemu od początku 2026 roku.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo