reklama
reklama

Wiadukty kolejowe w Zgierzu. Tak wyglądały 100 lat temu [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

Wiadukty kolejowe w Zgierzu. Tak wyglądały 100 lat temu [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
8
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Historia Zgierza Dworzec kolejowy w Zgierzu powstał na przełomie XIX i XX wieku i był jedną ze stacji na trasie kolei Warszawsko-Kaliskiej. Do wybudowania trasy konieczne było postawienie wiaduktów, które możemy zobaczyć na archiwalnych zdjęciach.
reklama

Wiadukty kolejowe na ulicy Długiej, Łódzkiej i Piłsudskiego w Zgierzu przeszły gruntowny remont w 2019 i 2020 roku. Choć diametralnie zmieniły swój wygląd, mieszkańcy pamiętają, jak wyglądały wcześniej. Zobaczcie stare fotografie, na których widać, jak wiadukty wyglądały ponad 100 lat temu.

Kolej zawitała do Zgierza

W 1878 roku Komitet Ministrów zlecił Ministerstwu Komunikacji opracowanie projektu koncesji oraz warunków budowy kolei Łódzko - Kaliskiej z odnogą do Wieruszowa. Do budowy jednak nie doszło.

Nadzwyczajne zebranie akcjonariuszy Towarzystwa Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej 9 marca 1898 roku uchwaliło, że zwróci się o udzielenie koncesji na budowę kolei Warszawsko - Kaliskiej oraz łącznicy z Kalisza do granicy pruskiej.

Rozporządzeniem cara z 24 lipca 1898 roku zezwolono Towarzystwu na przeprowadzenie studiów budowy linii Warszawa - Kalisz według dwóch wariantów trasy: Kalisz - Sieradz - Łask - Łódź - Łowicz - Sochaczew - Błonie - Warszawa oraz Kalisz - Łęczyca - Pniewo - Sochaczew - Błonie - Warszawa. Kolej Kaliska na żądanie ministra wojny miała być szerokotorowa.

Dzięki temu, 14 kwietnia 1900 roku zatwierdzono koncesję na budowę kolei Kaliskiej, która miała swój początek w Warszawie i kierowała się do Kalisza przez Błonie, Sochaczew, Łowicz, Głowno, Stryków, Zgierz, Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę, Sieradz i Opatówek.

Budowa kolei, która przeszła przez Zgierz

Między Warszawą a Kaliszem wybudowano 173 mosty, 17 przejazdów i wiaduktów oraz urządzono 11 stacji. Wybudowano wieże wodne, dworce, domy dróżników, wieże ciśnień. Wiele z nich wciąż można podziwiać (np. wieża ciśnień w Głownie), niestety wiele z tych obiektów, w szczególności wiadukty i dworce uległy zniszczeniu podczas I wojny światowej.

Pierwszy pociąg z Warszawy do Kalisza wyruszył 15 listopada 1902 roku, a jego podróż zajęła około 10 godzin.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Najlepsze i unikalne treści ze Zgierza i okolicy

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama