W Zgierzu dostępne jest 88 rowerów publicznych. Mają one zapewniać większą mobilność mieszkańców i zwiększyć ekologiczne środki transportu. Z roku na rok spada jednak zainteresowanie rowerem publicznym.
Czy ze Zgierza znikną rowery publiczne?
System rowerów publicznych w Zgierzu pojawił się 22 listopada 2018 roku i miały dać nowe możliwości, a tym samym przybliżyć Zgierz do Łodzi, gdzie z rowerów miejskich korzysta wielu mieszkańców. W Zgierzu jednak brakuje odpowiedniej infrastruktury do przejazdów rowerem, choć pojawiają się nowe ścieżki rowerowe.Informacja, jaka pojawiła się na początku września, o prawdopodobnej likwidacji rowerów publicznych w Piotrkowie Trybunalskim z powodu braku opłacalności inwestycji sprawiła, że mieszkańcy Zgierza także zaczęli się zastanawiać, czy w Zgierzu takie rowery się sprawdzają.
Ktoś jeszcze z tego korzysta? Chyba tylko raz widziałem kogoś na takim rowerze, a tak stoją i niszczeją.
- mówi jeden z mieszkańców.
Z tym nie do końca zgadza się pan Piotr, który z roweru korzysta kilka razy w miesiącu.
Nie jest to może często, ale wiosną czy w wakacje, zamiast iść na stację, to wsiadam na rower. Zazwyczaj, jak wyjdę za późno z domu. Bardziej mi się opłaca brać ten rower niż kupić własny i martwić się, gdzie go będę trzymać.
- mówi.
Spada zainteresowanie rowerem publicznym w Zgierzu
W Zgierzu dostępne są wojewódzkie rowery publiczne (Rowerowe Łódzkie). Zainteresowanie spada z roku na rok, a w 2023 wypożyczono je 932 razy. Dla porównania w pierwszym pełnym roku od pojawienia się rowerów (2019) wypożyczono je 6889 razy. W pozostałych latach odpowiednio: rok 2020 – 1984; rok 2021 – 2158; rok 2022 – 1714.Jak przekazuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, trwają rozmowy dotyczące przyszłości projektu pomiędzy liderem, czyli Województwem Łódzkim, a partnerami, czyli samorządami, które do niego przystąpiły.
Co dalej z rowerem publicznym?
Pojawił się nowy pomysł na rozwiązanie problemu z rowerami publicznymi, jednak nie wiadomo jeszcze, jak oddziałuje to na Zgierz.W Łodzi obowiązują zarówno rowery miejskie, jak i rowery wojewódzkie, a użytkownicy niejednokrotnie oddają rowery na niewłaściwych stacjach (wojewódzkie na miejskich i odwrotnie). System ma zostać połączony w taki sposób, by ułatwić korzystanie z rowerów publicznych.
Województwo Łódzkie, lider projektu „Rowerowe Łódzkie”, przychylił się do propozycji jednego z partnerów projektu, czyli Miasta Łódź, dotyczącej połączenia dwóch systemów wypożyczalni rowerów – wojewódzkiego i miejskiego. Opinia została przekazana w sierpniu. Miasto Łódź zostało zobowiązane, aby w porozumieniu z firmą, która realizuje zadania związane z projektem, wprowadzić rozwiązania techniczne zapewniające integrację i prawidłowe funkcjonowanie wypożyczalni.
- przekazuje urząd marszałkowski.
Nie oznacza to jednak, że na łódzkim rowerze miejskim dojedziemy do Zgierza, gdzie będziemy mogli odstawić go na stacji rowerów wojewódzkich.
Komentarze (0)