Przetarg na przewoźnika został przesunięty, a miasto zapowiada rewolucję w komunikacji miejskiej w Zgierzu. Niestety obecnie znikają połączenia, co dodatkowo martwi podróżnych.
Badania przepływu pasażerów w Zgierzu
Badania wykonała firma Marcin Gromadzki Public Transport Consulting. Prowadzono je od 21 września do 1 października 2024 roku. Na ich podstawie przygotowano 77 stronicowy dokument, przedstawiający podsumowanie stanu zgierskiej komunikacji miejskiej.W dokumencie wyszczególniono, ile osób korzystało z autobusów poszczególnych linii, ale uwzględniono także godzinowe zapotrzebowanie czy zwrócono uwagę na częstotliwość kursów.
Z badań wynika, że najbardziej popularnymi zgierskimi liniami autobusowymi są 6, 10, 5, 1 oraz 61. Na tych liniach, nawet poza godzinami szczytu na każdym z kursów zanotowano po kilkunastu pasażerów.
Z kolei najmniej popularne linie to najnowsza 11, a także 2bis, 7 i 7A. Tutaj ankieterzy odnotowali jedynie po kilku pasażerów na danym kursie.
Zaobserwowano także, jak wygląda zainteresowanie kursami autobusów podmiejskich w dni robocze. Poza granice miasta podróżowało niespełna 37 proc. podróżnych, a najwięcej z nich linią nr 10 oraz 6 a najmniej na linii nr 10S (zaledwie 38 osób wyjechało poza granice Zgierza).
We wnioskach pojawiły się także informacje o największym zapotrzebowaniu na komunikację miejską w konkretnych godzinach. I tak, najchętniej pasażerowie wybierają autobusy w godzinach 14-17, a także 11-14. Zapotrzebowanie jest także w godzinach porannych, jednak po godzinie 18, a szczególnie po godzinie 20 kursy są mało opłacalne, przez niewielu pasażerów.
Pytanie jak te wyniki przełożą się na pomysł z wprowadzeniem w przyszłości nocnej komunikacji miejskiej w Zgierzu. Najgorzej na tle zgierskich linii wypada linia 2 BIS, która ma zostać zawieszona od 1 stycznia do końca marca 2025 roku (możliwe, że później zostanie całkowicie zlikwidowana).
Rady przedawnione w badaniach dla Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu
W wynikach znajdziemy punkty, na które trzeba zwrócić uwagę przy projektowaniu nowego planu komunikacji miejskiej w Zgierzu.Jednym z pierwszych jest „zapewnienie rytmiki kursów na poszczególnych liniach – w takcie powtarzalnym w godzinie” oraz „pełna synchronizacja rozkładów jazdy różnych linii substytucyjnie obsługujących poszczególne ciągi komunikacyjne”. Takie rozwiązanie ma zapewnić brak tak zwanej „jazdy stadami”.
Wśród wniosków znaleźć można także sugestię, że mieszkańcy chętniej będą korzystać z komunikacji miejskiej, jeśli jej rozkład, a także trasy przejazdu zostaną urealnione i uatrakcyjnione, szczególnie w najintensywniej zamieszkałych obszarach Zgierza. Konieczne są także korekty i urealnienie czasu przejazdu autobusów w celu zwiększenia punktualności realizowanych kursów.
Z badań marketingowych wynika, że na niektórych liniach opóźnienia w godzinach szczytu dochodziły do 10 minut
- czytamy w raporcie.
Zwrócono uwagę na wprowadzenie realnego czasu przerw dla kierowców na pętlach, co dodatkowo pozwoli na zniwelowanie opóźnień i pozwoli na realizację przewozów zgodnie z rozkładem.
Pełny raport można znaleźć na stronie MUK Zgierz.
Przetarg na nowego przewoźnika w Zgierzu
Przypomnijmy, że blisko rok temu (w styczniu 2024 roku) przeprowadzone zostały konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy wskazywali, jakie trasy i jaka częstotliwość kursów jest dla nich najlepsza. Na tej podstawie przygotowano propozycje nowych siatek połączeń, które z kolei trafiły do rad osiedli, co ma być dodatkowym wyznacznikiem przy tworzeniu ostatecznej siatki połączeń w Zgierzu.Na to jednak mieszkańcy muszą poczekać. Przetarg na przewoźnika komunikacji miejskiej w Zgierzu miał odbyć się w 2024 roku. Początkowo był to maj, później czerwiec, początek roku szkolnego, aż ostatecznie ogłoszono, że przetarg odbędzie się w 2025 roku, co pozwoli na leprze przygotowanie.
Termin nowego przetargu wyznaczono na maj 2025 roku, a obecny przewoźnik Markab ma przedłużona umowę do końca 2025 roku. Oznacza to, że nowe rozwiązania wejdą w życie w 2026 roku, jednak próby mogą pojawić się już wcześniej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.