Miasto składa wniosek o duże pieniądze
– Pod koniec października złożyliśmy wniosek o dofinansowanie i obecnie czekamy na jego ocenę formalną. Wniosek dotyczy wykonania pełnej dokumentacji projektowej torowiska tramwajowego w granicach administracyjnych miasta, czyli do ulicy Ogrodniczej, wraz z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą. Obejmuje również realizację inwestycji co najmniej do Szkoły Podstawowej nr 10, na wysokości ulic Podgórnej czy Witosa
– powiedział prezydent Zgierza, Przemysław Staniszewski.
Przy obecnych kosztach – około 40 mln zł, z czego ponad 30 mln stanowiłoby dofinansowanie – Zgierz deklaruje, że jest w stanie zrealizować zadanie i przywrócić linię 46 na swoim terenie.
Tramwaj zamiast autobusów?
Czy inwestowanie w torowisko ma sens, skoro część mieszkańców sugeruje, że tańsze i prostsze byłyby autobusy?
– W przypadku ulicy Łódzkiej, Łęczyckiej czy Ozorkowskiej, bo o tym miejscu przejazdu tego tramwaju mówimy, trudno jest wygenerować taką przestrzeń, która mogłaby służyć obsłudze przystankowej pojazdów autobusowych. Inaczej z tramwajem, który będzie jeździł swoim pasem wydzielonym, który może częściowo być wykorzystywany na wspólnych przystankach, również dla autobusów
– wyjaśnił prezydent.
Zdaniem władz miasta to kluczowy projekt, który poprawi komunikację na osi północ–południe i lepiej zintegruje transport miejski z koleją – ta ma zyskiwać na znaczeniu m.in. dzięki inwestycjom w Łodzi.
– Na przełomie roku powinniśmy poznać ostateczne rozstrzygnięcia. Dojdzie jeszcze kwestia podpisania umowy, ale zakładamy, że w przyszłym roku, mniej więcej w połowie, będzie można ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zajmie się zarówno dokumentacją projektową, jak i samą budową
– dodał.
Reaktywacja po 11 latach przerwy
Zgierz stara się o unijne środki na remont nieczynnego odcinka linii tramwajowej nr 46. Projekt znalazł się na liście podstawowej programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co daje realną szansę na finansowanie – o ile wniosek przejdzie formalną ocenę w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym. Nabór jest niekonkurencyjny, więc Zgierz nie musi rywalizować z innymi gminami.Plan zakłada modernizację torowiska od węzła Kurak do skrzyżowania ulic Ozorkowskiej i Podgórnej, z przystankami i infrastrukturą towarzyszącą.
Kiedy ruszą prace?
Miasto planuje zrealizować przedsięwzięcie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co ma skrócić czas realizacji i dać większą kontrolę nad kosztami. Wstępny harmonogram mówi o rozpoczęciu robót 1 czerwca 2026 r. i zakończeniu 30 czerwca 2029 r.Przed laty linia 46 była jedną z najdłuższych tras tramwajowych w Europie – liczyła 35 km i łączyła trzy miasta. Zawieszono ją w 2018 roku. Teraz Zgierz chce przywrócić jedynie swój odcinek – tramwaje miałyby dojeżdżać do Proboszczewic, ale nie do Ozorkowa.
Pełne odtworzenie trasy wciąż wydaje się mało realne, bo nie ma porozumienia między samorządami.
Komentarze (0)